איך לשאול שאלה בצורה יעילה

המאמר הזה מבוסס במידה רבה על המאמר של אריק סטיבן ריימונד [1], אך לא מדובר בתרגום שלו [2], ניתן למצוא תרגום כאן [3]. נכתב בלשון זכר מתוך נוחות בלבד, הרעיון תקף לשני המינים באופן שווה.

הצורה שבה שאלה נשאלת ישפיע באופן ישיר על המענה שלו תזכה, הרקע וההיסטוריה שלך גם ישפיע הרצון של משתמשים לעזור לך, לכן מומלץ להתחיל ברגל ימין בפורום ולעשות את המאמץ המינימלי כאשר שואלים שאלות. המאמר בא לעזור לך בהכנת הדרישות המינימליות לכתיבת שאלה בצורה יעילה.

חשוב שבגוף השאלה נרגיש שבאמת ניסת להתמודד עם הבעיה באופן עצמאי לפני שבאת לפורום, לכן לפני שאתה שואל שאלה, תנסה לחפש מענה באופן עצמאי (מנוע חיפוש, מדריכים, הוראות הפעלה וכיוצ"ב), אם מצאת תשובה רלוונטית אך עדיין היא לא פתרה לך את הבעיה, בעת כתיבת השאלה תספק קישור ותסביר מה בדיוק לא עבד.

התמודדת עם בעיה מורכבת ופתרת אותה לבדך? תכתוב מדריך לעזור למשתמשים אחרים!

אחרי שהחלטת לפתוח אשכול בפורום עם השאלה שלך, שים לב שאתה מפרסם את ההודעה בפורום הנכון ובוחר בכותרת אינפורמטיבית. בתחילת ההודעה תספר לנו על עצמך מידע רלוונטי לבעיה, זה יעזור להתאים את התשובה לרמת הידע הנדרשת בכדי לפתור אותה. ספק את כל המידע מתחילתו ועד סופו של התהליך שעברת ואיך ניתן לשחזר את הבעיה בצד של העוזרים.

השאלה שלך צריכה להכיל כמה שיותר מידע רלוונטי. לדוגמה אם השאלה שלך היא על נושא הקשור לתכנות, חייב לספק קוד מקור, אם היא על נושא פישניג, חייבים לספק את האימייל עם ההאדרים. אל תגרום לנו לעבוד קשה בלחלוב מידע, זה מעייף את אלו שרוצים לעזור ומוריד את המוטיבציה לעזור לך.

וודא כי ההודעה שלך נוחה ונעימה לקריאה, אם אתה כולל חלקי קוד, תיישר אותם לשמאל, תדאג לפרמט את ההודעה שלך בצורה מקצועית. אל תכנס לויכוחים עם אלו שמנסים לעזור לך, זה לא יעודד אף אחד לעזור לך, נהפוכו. אל תבקש תשובה באופן פרטי, הפורום נועד להועיל לכולם.

ולבסוף זכור, יש שאלות שלא תקבל בהן עזרה:

  • שיעורי בית ושאלות מראיינות.
  • איך לפרוץ ל… או איך לשחזר חשבון כלשהו.
  • שאלות תמיכה טכנית מובהקות.
  • שאלות שיש להן מדריך בפורום.
  • שאלות שיש בהן בכדי לבצע עבירה.

קישורים:

  1. ויקיפדיה - אריק ס. ריימונד
  2. How to ask questions, the smart way
  3. ויקיספר - איך לשאול שאלות בנושאי מחשבים
2 לייקים